بادام مامایی

بادام مامایی یکی از انواع بادام است که به عنوان با ارزش ترین و مقوی ترین رقم بادام تولیدی کشور شناخته می شود. این نوع بادام با درصد زیاد چربی و کالری خود ارزش غذایی بالایی داشته و عمده تولیدات این محصول به کشور هندوستان صادر می گردد. مرکز اصلی تولید این بادام، استان چهار محال و بختیاری است. در این استان با استفاده از رود پر آب زاینده رود بخش گسترده ای از دامنه های زاگرس مرکزی به زیر کشت بادام این نوع رفته است. به گفته مسئولین باغبانی استان، میزان تولید بادام مامایی در چهارمحال و بختیاری در حدود 10 هزار تن در سال برآورد می شود.

صادرات مغز بادام مامایی

بیشتر بادام مامایی تولید شده در ایران، به کشور هند صادر می شود. در گذشته صادرات این بادام با پوست سخت آن به کشور هندوستان صورت می گرفت، اما امروزه با افزایش هزینه های گمرکی و نقل و انتقال، ابتدا فرآیندهای فرآوری روی بادام مامایی صورت گرفته و سپس مغز آن را به خارج از کشور صادر می کنند.

این مسئله موجب اشتغال زایی افراد زیادی شده و ارزش افزوده این محصول را نیز بالا برده است. کارگاه های بادام شکنی زیادی در شهر های مختلف کشور از جمله شهرهای نجف آباد اصفهان و سامان چهارمحال و بختیاری شکل گرفته اند و تجار زیادی در این زمینه مشغول به فعالیت هستند.

ویژگی های بادام مامایی

میزان مغز بادام مامایی حدودا 36 درصد برآورد شده و طعم آن شیرین است. درصد دوقلو بودن نیز حدود 48 درصد تخمین زده می شود و می توان گفت مغز این بادام غالبا جفت و دوقلو است، در میان سایر ارقام، مغز این نوع بادام بهترین رنگ را داشته و تقریبا طلایی رنگ است، همچنین انبارداری ونگهداری آن با پوسته چوبی در حدود 8 سال و بدون پوسته در حدود 1 سال است. (مغز در حالت نگهداری بدون پوسته کم ترین تغییر رنگ را دارد)

این بادام به دلیل میزان چربی مناسبی که دارد در تولید محصولات آرایشی وبهداشتی مورد مصرف واقع می شود، همچنین در صنایع آجیل و خشکبار نیز استفاده می گردد.