برداشت پسته

پسته قزوین با توجه به ویژگی های خاصی که دارد، یکی از خاص ترین انواع پسته در ایران به شمار می رود. مهم ترین ویژگی این پسته رنگ سبز و هم چنین درصد چربی بالای مغز آن است که این پسته را از سایر انواع پسته های ایرانی متمایز می کند. در ادامه به مرور چند ویژگی خاص این نوع پسته می پردازیم.

مغز پسته قزوین سبز و پر چرب است.

معمولا مغز پسته هایی که در استان های اصطلاحا پسته خیز ایران از جمله کرمان، سمنان و خراسان جنوبی کشت می شود، در طیف رنگی قرمز و زرشکی قرار دارد، اما مغز پسته قزوین سبز پررنگ است. هم چنین درصد چربی بالای مغز این پسته موجب می شود تا این نوع پسته به راحتی خرد نشده و قابلیت ورقه ای شدن داشته باشد.

از مغز آن ها در صنایع شیرینی سازی استفاده می شود.

به دلیل درصد چربی بالای مغز پسته قزوین و هم چنین قابلیت ورقه ای شدن آن، از این نوع پسته در تولید خلال، پودر و کره پسته استفاده می شود. همچنین برای تزئین انواع بستنی، کیک و شیرینی از مغز خرد شده این نوع پسته استفاده می شود.

پسته قزوین از جمله پسته های ریز محسوب می شود.

این پسته از جمله ریزترین پسته های ایران محسوب می شود. میزان اُنس بزرگترین پسته های قزوین معمولا 30-28 بوده و میزان انس سایر این پسته ها، از این مقدار بیشتر است.(هر چه میزان انس پسته بالاتر باشد یعنی اندازه کوچکتری دارد.)

فرآوری آن ها با دست صورت می گیرد.

به دلیل کوچک بودن اندازه و پر بودن مغز پسته قزوین، فرآوری مکانیکی این نوع پسته تقریبا غیر ممکن است. به همین دلیل پسته های خندان و دهن بسته قزوین از هم جدا نشده و به صورت دسته فرآوری می شوند. فرآوری این نوع پسته فرآیند پر هزینه و زمان بری است.