فرآیند فرآوری خشکبار و به دست آوردن محصول نهایی دقیقا پس از برداشت محصول از باغ ها آغاز می شود. برای مثال گردو پس از برداشت در مرحله اول باید پوست گیری و خشک شود. در ادامه پوست سخت آن شکسته شده و پوست و مغز آن از هم جدا شود و در مرحله آخر بسته بندی و آماده مصرف می شود.

فرآوری گردو در مقایسه با سایر محصولات خشکباری مانند بادام، پسته، فندق و بادام زمینی فرآیند کمتری دارد. دلیل این امر آن است که معمولا در فرآوری پسته، بادام، فندق و بادام زمینی مراحل دیگری از جمله سورتینگ (سایز بندی) و روستینگ (بو دادن) یا در مواردی پوست کندن را هم داریم که موجب میشود در این موارد با تنوع زیادی مواجه شویم.

اهمیت فرآوری محصولات

در حقیقت ایجاد ارزش افزوده برای خشکبار، در فرآوری خشکبار نهفته است و تا زمانی که فرآوری های لازم  روی محصولات خشکباری صورت نگیرد، سوددهی حاصل از فروش آن پایین بوده و اصطلاحا صرفه اقتصادی ندارد. (همان چیزی که مدام از زبان کشاورزان و باغداران میشنویم). اما حتی با اعمال تنها یکی از فرآیندهای فرآوری (مانند سورتینگ)، می توانیم ارزش افزوده قابل توجهی را بر روی محصول خشکباری ایجاد کنیم.

سورتینگ و اندازه بندی

یکی از فرآیندهای فرآوری خشکبار سورتینگ است. به این معنی که پس از برداشت و پوست گیری، محصولات توسط دستگاه در اندازه های مختلف جداسازی شده و هر کدام با ارزش متفاوتی قیمت گذاری شده و برای مصارف متفاوتی استفاده می شوند. در این میان باید اشاره کنیم که دستگاه سورتر گروه صنعتی سیفی، تنها دستگاهی است که قابلیت سورتینگ پسته تازه بدون آسیب زدن به پوست نرم آن را دارد.

شکستن پوست و مغز کردن

یکی از مهم ترین مراحل فرآوری خشکبار ، شکستن پوست سخت محصولات یا  اصطلاحا مغز کردن آن است. دستگاه پوست سخت شکن گروه صنعتی سیفی با قابلیت شکستن پوست سخت انواع خشکبار مانند گردو، بادام، پسته، فندق و بادام زمینی دارای کمترین میزان خرده مغز در میان محصولات مشابه در بازار است. از دیگر مزایای این دستگاه میتوان به مصرف برق پایین، حجم کوچک، میزان سر و صدای کم و ظرفیت کاری بالای آن اشاره کرد.

دستچین کردن

دستچین کردن یکی دیگر از فرآیندهای مهم فرآوری خشکبار است که با استفاده از نوار نقاله سرعت بیشتری گرفته و از لحاظ اقتصادی به صرفه میشود. نوار نقاله دستچین نواری است که با سرعتی قابل تنظیم محصولات را از روبروی چشم کاربر عبور داده و بازبین با بررسی محصولات روی نقاله نسبت به بازرسی کیفی محصول اقدام کرده و محصولات بی کیفیت و ضایعات را از فرآیند بسته بندی خارج میکند.

بسته بندی محصول

در نهایت ارائه محصول نهایی به بازار زمانی میسر می‌شود که خشکبار فرآوری شده متناسب با نوع عرضه، به درستی بسته‌بندی شده تا در زمان مصرف کیفیت خود را از دست ندهد و محصول خشکباری با کیفیت در بسته‌بندی مناسب روانه بازار می‌شود.

برای هر کدام از مراحل فرآوری خشکبار با ما در تماس باشید؛ پیشنهادهای خوبی برای شما داریم.